Prawie 11 mln użytkowników każdego miesiąca. To istna potęga w Polsce
Polscy użytkownicy TikToka udowodnili, że potrafią w krótkim czasie stworzyć silną i niepowtarzalną społeczność. Co miesiąc aż 10,6 milionów aktywnych użytkowników platformy w Polsce dzieli się inspirującymi treściami, historiami, odkrywa muzyków, gwiazdy sportu, popularyzuje trendy takie jak #foodtok, czy rozwija swoje biznesy. W ten sposób wprowadzają nasz kraj do globalnej społeczności TikToka.
Ogromna popularność TikToka nie wzięła się znikąd. Ta platforma dla wielu osób stała się miejscem, w którym poczuły się komfortowo i bezpiecznie, znalazły bratnie dusze, nauczyły się gotować, sprzątać albo odkryły nowe pasje i zainteresowania. Użytkownicy mają tam unikalny wpływ na społeczeństwo tylko dzięki temu, że mogą być sobą. Nic dziwnego, że 70 proc. użytkowników TikToka wierzy, że społeczności platformy mają moc zmieniania kultury
Małe i średnie przedsiębiorstwa wykorzystały potencjał aplikacji jako doskonałe znalazły miejsce promocji swoich biznesów, a nawet dzięki TikTokowi - je uratowały. Te wszystkie unikalne historie tworzą ponad 150-milionową społeczność w Europie, a 10.6-milionową w Polsce. To są liczby, które niemal przywracają o zawrót głowy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz: Największe metamorfozy gwiazd
Każdy, kto wszedł nawet kilka razy na TikToka, wie doskonale, że nie ma chyba profesji, grupy społecznej czy fandomu, którego nie byłoby na TikToku i która nie starałaby się zarazić użytkowników swoimi pasjami. Aktorzy, muzycy, kucharze, budowlańcy, atleci, lekarze, nauczyciele - wszyscy oni budują całe społeczności, często bardzo nietypowe. Choć TikTok to globalna platforma, ale można zauważyć ciekawe, lokalne prawidłowości.
Na przykład, niektóre z wiodących w Polsce hasztagów pod kątem odtworzeń i liczby korzystających z nich użytkowników w ostatnich miesiącach to booktokpolska, macierzyństwo, siłownia, rolnictwo. Wspólny mianownik? Rozrywka. W Polsce 61 proc. użytkowników platformy odwiedza ją w poszukiwaniu rozrywki, a 63 proc., by poprawić sobie humor.
Made in Poland
Nie będzie przesadą w stwierdzeniu, że polscy użytkownicy TikToka sprawili, że jest to miejsce, gdzie rzeczywistość i trendy przenikają ze świata kulturowego do cyfrowego i na odwrót. Inspirują nawet tych, którzy nie dołączyli jeszcze do platformy.
Szczególnie widać w działaniach rodzimych twórców, którym TikTok bez wątpienia pomógł w zdobywaniu popularności. Mówimy o artystach jak Kizo, Sobel, Smolasty, czy Zdechły Osa, którzy są dziś uznanymi gwiazdami. Swoją karierę konsekwentnie buduje także Anastazja Maciąg - młoda wokalistka i zwyciężczyni pierwszej edycji konkursu Rising Star organizowanego przez TikToka i Universal Music Polska. 18-latka z Olsztyna już od najmłodszych lat wykazywała ogromną pasję do muzyki, a TikTok pozwolił jej na zdobycie popularności i realizację marzeń. Platforma jest dla niej miejscem do komunikacji z fanami i dzielenia się ciekawostkami z backstage'u. Jej teledyski zdobywają setki tysięcy odsłon, a na TikToku zgromadziła już prawie 175.8 tysięcy fanów.
- Moja przygoda z TikTokiem rozpoczęła się bardzo spontanicznie, a chwilę potem trafiłam na konkurs Rising Star, który udało mi się wygrać. Poskutkowało to kontraktem z wytwórnią muzyczną. W międzyczasie to społeczność z TikToka zrobiła mój pierwszy 1 mln pod piosenką. W ciągu tego roku ogromnie eksperymentowałam i szukałam swojego stylu. Teraz już jestem pewna muzyki, którą chcę robić. Niedawno podpisałam kontrakt z wytwórnią Warner Music Poland i to z nimi planuje wydać swoją debiutancką EP-ke - mówi Maciąg.
- Ostatnio udało mi się być częścią konkursu premier na Opolskiej scenie, a moi widzowie w komentarzach oraz głosami wspierali mnie ogromnie i wspólnie doszliśmy do wniosku, że było to super show. Każdą piosenkę w pierwszej kolejności pokazuje moim fanom właśnie na TikToku, to tam wrzucam pierwsze fragmenty, ponieważ ich odbiór i opinia są dla mnie ogromnie ważne. W końcu dla nich to robię! Mój ostatni singiel ,,Moment" zgromadził już łącznie ponad 8 mln odtworzeń, a na TikToku powstało ponad 50 tys. kreacji z nim w tle. Jestem z tego ogromnie dumna i nie mogę się doczekać premiery kolejnego singla - dodaje wokalistka.
Nauczył mnie TikTok
43 proc. użytkowników TikToka w Polsce korzysta z aplikacji w celu odkrywania. Dzięki przystępnej, lekkiej formie, nawet "twarda wiedza" zdobywa milionowe zasięgi. Popularność tematów stricte naukowych można zaobserwować choćby obserwując niektóre hasztagi: #EduTok ma dziś 170,4 mld wyświetleń (od marca wzrost o ponad 20 miliardów), #science ma dziś już prawie 77.4 mld odtworzeń (w marcu - "tylko" 60 mld), #TikToktaughtMe – ponad 14.9 mld wyświetleń.
Doktor z TikToka – jest sztandarowym przykładem na to, że na platformie rozrywkowej można i trzeba tworzyć naukowe, mądre treści. Najistotniejsza jest forma, a Konrad Skotnicki mimo tego, że jest naukowcem (doktorat z chemii), to doskonale odnalazł się w luźniejszej konwencji. Od 2020 roku zgromadził ponad pół miliona obserwujących, którym codziennie serwuje ciekawostki ze wszystkich dziedzin nauki. Dzięki niemu odbiorcy dowiedzieli się na przykład dlaczego tydzień ma siedem dni, a psie łapy pachną jak popcorn.
- TikTok był kluczowy dla rozwoju mojej kariery jako popularyzatora nauki. To właśnie tam 2 lata temu zacząłem prowadzić edukację związaną z naukami ścisłymi, a obecnie moje treści docierają do kilku milionów osób miesięcznie. Dzięki TikTokowi wydałem właśnie swoją pierwszą książkę, która jest pierwszą w Polsce próbą przeniesienia formatu TikToka do medium, które ma kilka tysięcy lat. TikTok pozwala mi również prowadzić edukację w sprawach istotnych społecznie, takich jak klimat, czy edukacja seksualna - powiedział Konrad Skotnicki, Doktor z TikToka.
Miejsce dla każdego
75 proc. użytkowników powiedziało, że TikTok to miejsce do swobodnej, niezakłamanej ekspresji. Zapewnienie bezpiecznej, otwartej i przyjaznej przestrzeni, w której każdy jest mile widziany i każdy może być sobą jest niezmiennie naszym priorytetem. Twórcy, którzy codziennie publikują miliony filmów to pełne pasji, kreatywne osoby, które chcą się dzielić swoimi treściami, emocjami i pozytywną energią.
Przykłady najpopularniejszych twórców w Polsce pokazują, że dla społeczności TikToka liczy się tylko to, jakim jesteś człowiekiem i co chcesz przekazać. Akceptacja dla różnorodności znajduje wyraz w wielu popularnych hasłach – kluczach. #stophate ma 1,4 mld odtworzeń, #bodypositivity – blisko 42,2 mld, a rodzima ciałopozytywność - prawie 82 mln.
Bartosz Ostałowski jest jedynym na świecie profesjonalnym kierowcą sportowym, który samochód prowadzi stopą. Jego obecność na TikToku jest inspiracją dla 413,1 tysiąca obserwujących, którym udowadnia, że warto podążać za marzeniami i mimo przeciwności losu nigdy nie wolno się poddawać. W swoich filmach pokazuje zmagania sportowe i pozasportowe, promując przy tym idee różnorodności czy inkluzywności. Dzięki TikTokowi udało mu się zgromadzić ogromną rzeszę fanów oraz zostać dostrzeżonym przez reklamodawców. Dzięki współpracom komercyjnym może realizować swoje marzenia i nieść pozytywny przekaz coraz szerzej.
- Pojawienie się na Tik Toku pozwoliło mi dotrzeć do nowej grupy docelowej i przedstawić jej mój driftingowy świat. W swoich filmach pokazuję nie tylko moje przejazdy na torze, ale także kulisy i ciekawostki ze świata motorsportu. Staram się także reagować na trendy, które pojawiają się w aplikacji i tworzyć rozrywkowe, motoryzacyjne treści. Dzięki takiej strategii moje filmy trafiają do wielu moich fanów, a część z publikowanych treści stała się viralem. Moja historia sprawia, że w komunikacji pojawia się także element motywacji. Otrzymuję wiele wiadomości i komentarzy, że moja aktywność sportowa inspiruje moich obserwatorów do pokonywania własnych barier - komentuje Ostałowski.
Warto wspomnieć, że podane w tekście dane wyliczono na podstawie średniej miesięcznej liczby aktywnych użytkowników w Polsce w okresie od kwietnia do września 2023 r. Metodologia została opracowana w celu spełnienia wymogów ustawy o usługach cyfrowych (DSA) i opiera się na kryteriach określonych przez Komisję Europejską.