Trwa ładowanie...

Mrok i czar. Ewa Demarczyk wrzucona w młodzieńczą energię [RECENZJA]

Może i krótka to podróż, bo tylko kilkudziesięciominutowa, ale "Z ręką na gardle" Teatru Współczesnego w Warszawie to podróż w pierwszej klasie. Reżyserka Anna Sroka-Hryń z zespołem młodych aktorów przypomina wybitną twórczość Demarczyk, tworząc przedstawienie niezwykle atrakcyjne.

"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w Warszawie"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w WarszawieŹródło: Materiały prasowe, fot: KAROL MANK
d34tt3u
d34tt3u

Jeżeli komuś się wydaje, że wystarczy wziąć repertuar znanego zespołu, artysty, zaprosić do współpracy dobrze śpiewających aktorów, zbudować scenografię i zaprojektować ładny plakat, by mieć teatralny sukces, jest w wielkim błędzie.

"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w Warszawie Materiały prasowe
"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w WarszawieŹródło: Materiały prasowe, fot: KAROL MANK

Im bardziej znany bowiem twórca, tym większe to artystyczne wyzwanie. By nie stworzyć przaśnego "produktu", z którym można by objeżdżać domy kultury w małych miejscowościach, trzeba się napracować. I gdy ogląda się "Z ręką na gardle" – najnowszy spektakl w reżyserii Anny Sroki-Hryń ma się pełne przekonanie, że włożono tu nie tylko serce, ale kawał ciężkiej pracy.

Duch Demarczyk

Po sukcesie "A planety szaleją… Młodzi w hołdzie Korze" w Teatrze Współczesnym (2021) z piosenkami Kory i Maanamu oraz "Sprzedawców marzeń" w Teatrze Muzycznym Roma (2022) z piosenkami Artura Rojka i Myslovitz, Sroka-Hryń wróciła na deski Sceny w Baraku Współczesnego, by zaprezentować selekcję twórczości Ewy Demarczyk. Artystki totalnej, której wyrobionej publiczności przedstawiać nie trzeba. Piosenkarki, która śpiewała znakomite trudne teksty, która zagłębiała się w duszę człowieka, i która hipnotyzowała wybitnymi interpretacjami m.in. tekstów Tuwima.

d34tt3u

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Miszczak robi zmiany w Polsacie. Będą też w "Tańcu z gwiazdami"? Maserak: Jest gorąco!

W efekcie powstało przedstawienie "Z ręką na gardle". Jak deklarowała sama reżyserka, stworzyła "dialog rozpisany na siedem głosów, siedem osobowości scenicznych. Świat, w którym spotykają się bohaterowie jest miejscem, w którym konfrontują się sami ze sobą, ze swoim sumieniem. Malachit, Latrodectus mactans, Wilk, Ćma, Mewa, Lód, Ariel odkrywają zakamarki ludzkiej duszy i oswajają lęki, wyruszają w podróż, którą muszą odbyć, żeby zrozumieć sens istnienia".

Bal na statku z emocjami

W kameralnej przestrzeni Sceny w Baraku Grzegorz Policiński zbudował ciekawą scenografię, przypominającą pokład statku widmo. Świetnie na jego pokładzie odnajdują się młodzi aktorzy w klasycznych, bankietowych, nieco ekstrawaganckich kostiumach autorstwa Sabiny Czupryńskiej. Dzięki udanym aranżacjom Jakuba Lubowicza i wielkiej pracy zespołu grającego na żywo, widz od pierwszych minut wchodzi w wymyślony przez reżyserkę świat Demarczyk. Obserwując ambitną choreografię Eweliny Adamskiej-Porczyk, nie sposób nie zauważyć żelaznej dyscypliny, jaką Sroka-Hryń narzuciła zespołowi. Dzięki temu mamy efekt profesjonalnego, spójnego przedstawienia.

"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w Warszawie Materiały prasowe
"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w WarszawieŹródło: Materiały prasowe, fot: KAROL MANK

Na scenie obserwujemy zespół w składzie: Natalia Kujawa, Monika Pawlicka, Natalia Stachyra, Michał Juraszek, Przemysław Kowalski, Tomasz Osica i Jakub Szyperski. Młodzi aktorzy prezentują równy i wysoki poziom, ale nie sposób nie wyróżnić kreacji Szyperskiego. Ten młody aktor teatralny i dubbingowy znany jest niektórym widzom z produkcji Teatru Dramatycznego w Warszawie. W spektaklu Współczesnego wykorzystuje swój niezwykły głos i czar, doskonale uzupełniając koncepcję mrocznego balu z takimi przebojami jak "Tomaszów", "Karuzela z madonnami", "Nahe des Geliebten", "Czarne anioły" czy w końcu "Na moście w Avignon".

"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w Warszawie Materiały prasowe
"Z ręką na gardle", Teatr Współczesny w WarszawieŹródło: Materiały prasowe, fot: KAROL MANK

"Z ręką na gardle" to czarujące przedstawienie dla każdego widza. I kolejny sukces wizji Anny Sroki-Hryń, która tak doskonale wydobywa z aktorów emocje, że przedstawienia sygnowane jej nazwiskiem stają się gwarancją udanego wieczoru. I piszę to z ręką na sercu. 

d34tt3u

Ocena spektaklu: *****/******

Jakub Panek, dziennikarz i wydawca Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d34tt3u
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d34tt3u

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj