Trwa ładowanie...

Gajos zadebiutował jako reżyser. W teatrze Jandy ośmiesza męskie wady [RECENZJA]

Znakomita sztuka trafiła w ręce mistrza sceny i słowa, ale przede wszystkim aktora z doskonałym poczuciem humoru – Janusza Gajosa. "Ożenek" Mikołaja Gogola w Och-Teatrze to wypadkowa talentu i niezłego poczucia humoru.

Krzysztof Dracz i Paweł Domagała w "Ożenku" w Och-TeatrzeKrzysztof Dracz i Paweł Domagała w "Ożenku" w Och-TeatrzeŹródło: Och-Teatr, fot: Robert Jaworski
d2sem9t
d2sem9t

Po spektaklach reżyserowanych przez wielkich aktorów trzeba wiele oczekiwać. Bo choć widownię skusi nazwisko znanej osoby – czy to jako reżysera, czy członka obsady aktorskiej, to nie jest to żadna gwarancja udanej realizacji. Ba! Historia pełna jest spektakularnych klap przedstawień reżyserowanych przez uznane nazwiska.

Krystyna Janda, która od 18 lat prowadzi Fundację Na Rzecz Kultury (a ta z sukcesami zarządza dwoma prywatnymi teatrami – Teatrem Polonia nieopodal pl. Konstytucji w ścisłym centrum Warszawy, w dawnym kinie Polonia i Och-Teatrem w przyjemnej części Ochoty, w dawnym kinie Ochota), ma jednak w tym temacie duże wyczucie, stąd spektakle przez nią czy jej gości (m.in. Jana Englerta, Andrzeja Seweryna, Jerzego Stuhra) reżyserowane należały do przedstawień udanych.

Gajos reżyseruje u Jandy

Tym razem Janda zaprosiła kolejne uznane nazwisko polskiej sceny aktorskiej – Janusza Gajosa. I to praktycznie tuż po decyzji o odejściu z Teatru Narodowego i pożegnaniu się z grą w teatrze. - Poczułem się zmęczony. Ale ten mój rozwód z teatrem jest tak nie do końca wytupany, wysłyszany i nie za bardzo chciany. Zaraz potem zacząłem się przechadzać i zastanawiać się, co by było, gdybym tak stanął po drugiej stronie. Nieśmiało z tym, muszę przyznać, chodziłem przez jakiś czas. Potem spotkałem się z Krystyną Jandą i wspólnie wybraliśmy Gogola – mówił w rozmowie w RMF FM.

Krystyna Tkacz w "Ożenku" w reż. Janusza Gajosa w Och-Teatrze Och-Teatr
Krystyna Tkacz w "Ożenku" w reż. Janusza Gajosa w Och-TeatrzeŹródło: Och-Teatr, fot: Robert Jaworski

Wybór padł na "Ożenek", który Mikołaj Gogol napisał w 1836 roku. Główna bohaterka sztuki – Agafia Tichonowna – pragnie wyjść za mąż. Korzystając z usług swatki (Fiokła Iwanowna - świetna przesycona ironią, a jednocześnie ciepłem babuszki kreacja Krystyny Tkacz) szuka kandydata, którego poślubienie, oprócz zmiany stanu cywilnego, przyczyniłoby się też do podniesienia jej statusu społecznego i majątkowego. Tak poznajemy cały wachlarz męskich portretów - potencjalnych kandydatów do jej ręki. Panowie również patrzą na perspektywę małżeństwa z punktu widzenia korzyści, jakie przez nie odniosą.

d2sem9t

"Dobry aktor" z definicji

- Jest takie powiedzenie, że trzeba wziąć dobrych aktorów, pozwolić im grać i to już będzie wszystko – mówił przed premierą Gajos. Przepis prosty, więc dlaczego nie wszystkie przedstawienia w teatrach w Polsce i na świecie się udają? Bo kluczowa jest definicja "dobrego aktora". Tych w Och-Teatrze udało się skompletować prawie w 100 proc.

"Ożenek" w reż. Janusza Gajosa w Och-Teatrze Och-Teatr
"Ożenek" w reż. Janusza Gajosa w Och-TeatrzeŹródło: Och-Teatr, fot: Robert Jaworski

W "Ożenku" oprócz wspomnianej wcześniej Krystyny Tkacz, nagrodzić warto całą męską część obsady. Nieśmiałym Podkolesinem w spektaklu jest Paweł Domagała (idealny do tej roli), charyzmatycznym Koczkariewem świetny Krzysztof Dracz (to było wyjątkowe zadanie, bo w 1995 roku z tą rolą w Powszechnym mierzył się sam Gajos), a Jajecznicą - Krzysztof Stelmaszyk (duży talent komediowy). Są też Anuczkin (w tej roli Sławomir Pacek), Żewakin - Andrzej Konopka oraz Stiepan, którego gra Jędrzej Taranek. Panowie różnią się, ale łączy ich jedno. Narcyzm. Gogol w fantastyczny sposób się z nim rozprawia, a pomaga mu w tym poczucie humoru reżysera. Choć w "Ożenku" praktycznie wszystko świetnie zagrało, Julia Wyszyńska jako Agafia Tichonowna nie udźwignęła powierzonej jej roli. Tę nijaką grę wymazałem z pamięci tuż po wyjściu z teatru (dobrze, że zrobiłem notatki na potrzeby recenzji). Równie blado - niestety - wypadła jej starsza towarzyszka Barbara Dziekan jako Arina Pantelejmonowna. Obie bohaterki widziałem w lepszych interpretacjach w innych teatrach.

"Ożenek" w Och-Teatrze Och-Teatr
"Ożenek" w Och-TeatrzeŹródło: Och-Teatr, fot: Robert Jaworski

Ale, ale. Janusz Gajos "Ożenkiem" z sukcesem zadebiutował jako reżyser. Znakomita sztuka trafiła w ręce mistrza sceny i słowa, ale także aktora z doskonałym poczuciem humoru. W efekcie w Och-Teatrze oglądamy bardzo udane przedstawienie, z kilkoma wartymi zapamiętania popisami aktorskimi i pięknymi kostiumami Doroty Roqueplo. Są jakby złote, a skromne.

d2sem9t

Jakub Panek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2sem9t
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2sem9t

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj